Radio Relyveld 13

Gideon Relyveld draait bijzondere plaatopnamen met composities die hij uitvoerig onder de aandacht brengt.

aflevering 13 : spraakmakende composities voor slagwerk : ” SCHANDAAL !!!!

deel 1


  Download de flash speler om dit te zien.

deel 2


  Download de flash speler om dit te zien.

ELECTRONISCHE- EN ANDERE ‘BUITENISSIGE’ INSTRUMENTEN:

“APARTE SPRAAKMAKENDE MUZIEKWERKEN VOOR SLAGINSTRUMENTEN EN ORKEST VAN MINDER BEKENDE TOONAANGEVENDE COMPONISTEN

Gideon Relyveld draait bijzondere opnamen met composities die hij uitvoerig onder de aandacht brengt. Een Muzikaal Saluut aan vibrafonist Jan van Eerd en drummer Jeroen Kleijn die zich als slagwerkers voor Spinvis en daarbuiten met hun uitmuntende spel bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt.

Aflevering 4:

TUNE: Gioacchino Rossini (1792-1868): “Hachis Romantique”, uit “L’Album pour les enfants adolescents” (behorend bij het totaal aan o.a. stukken voor piano, gecomponeerd tussen 1857 en 1868, die Rossini zijn zogeheten “Péchés de Vieillesse” – ofwel “Zonden der Ouderdom” heeft genoemd), Paolo Giacometti (piano: Pleyel 1858);

1. Jean-Philippe Rameau (1683-1764): “Les Surprises de l’Amour” – Acte I (“L’Enlèvement d’Adonis”), (1757): Ouverture: le plus vite possible; Adagio; Fin; Ouverture “Zaïs” (avec tambour voilé) (1748), Les Talens Lyriques o.l.v. Christophe Rousset (opname: Eglise luthérienne du Bon Secours te Parijs van 28 t/m 30 oktober 1996);

2. John Addison (1920-1999): Uit Ballet Suite “Carte Blanche” (1952, première: Edinburgh Festival 1953, met het Sadler’s Wells Orchestra), deel 1: Prelude and Waltz, deel 5: Romanza and Postlude, m.m.v. Stephen Whittaker (xylofoon), Royal Philharmonic Orchestra o.l.v. Sir Thomas Beecham (live-opname: Royal Festival Hall te Londen van 8 november 1959);

3. Alexander Tcherepnin (1899-1977): Uit Pianoconcert nr.6 op.99 (1965), deel 1: Allegro (met solo voor slaginstrumenten), Noriko Ogawa (piano), Singapore Symphony Orchestra o.l.v. Lan Shui (opname in de Victoria Hall te Singapore van januari 1999);

4. Alexander Tcherepnin: Uit Symfonie nr.1 in E gr.t. op.42 (1927), deel 2: Vivace (voor slaginstrumenten), Singapore Symphony Orchestra o.l.v. Lan Shui (opname: zoals hierboven in 3 reeds genoemd);

5. Kalevi Aho (geb. 1949): Uit “Sinfonisia Tansseja – Hommage à Uuno Klami” (“Symfonische Dansen”) (2001), deel 4: “Tuulien ja tulien tansai” (“Dansen van de Winden en Vuren”), Sinfonia Lahti o.l.v. Osmo Vänskä (opname: Sibelius Hall, Lahti, van januari 2002);

6. Kalevi Aho: Uit Symfonie nr.11, voor zes slagwerkers en orkest (Sinfonia nro 11, kuudelle lyömäsoittajelle ja orkesterille) (1997-’98), deel 2: Andante – Allegro ritmico, m.m.v. Kroumata Percussion Ensemble, Sinfonia Lahti o.l.v. Osmo Vänskä (opname van februari 2002);

7. Krzysztof Penderecki (geb. 1933): “Anaklasis”, für Streicher und Schlagzeuggruppen (Kompositionsauftrag des Südwestfunks, 1960), Sinfonieorchester des SWF – Baden Baden o.l.v. Hans Rosbaud (opname i.h.k.v. de Donaueschinger Musiktage en eerste uitvoering/première van dit werk op 16 oktober 1960 te Donaueschingen);

8. Carl Nielsen (1865-1931): Uit Symfonie nr.4 op.29 “Det Uudslukkelige” (“De Onuitblusbare”), (1916), deel 4: Allegro, London Symphony Orchestra o.l.v. Ole Schmidt (opname: Church of St. Giles, Cripplegate, Barbican, London van december 1973);

9. Jacques Offenbach (1819-1880): Ouverture “La Fille du Tambour-Major” (1879), London Symphony Orchestra o.l.v. Richard Bonynge (opname: Assembly Hall, Walthamstow, Londen van juni 1965).

Alexander Tcherepnin

Kroumata Percussion Ensemble

Jacques Offenbach

Gepost door spinvis