Radio Relyveld 12

“RONDOM EEN ABSOLUTISTISCH MONARCH, EN EEN CUBAANSE DICTATOR

Gideon Relyveld brengt speciale plaatopnamen onder de aandacht en vertelt er van alles over.

deel 1 :


  Download de flash speler om dit te zien.


 

deel 2 :


  Download de flash speler om dit te zien.


 

deel 3 :


  Download de flash speler om dit te zien.


 

Jean-Honoré Fragonard – De Schommel

Deze keer met een Muzikaal Saluut aan Lucas Oldeman, Cor van Ingen, Hans Dagelet, Esther Apituley, en Arjan Witte, voor hun weergaloze muzikale bijdragen en uitmuntende spel. Tevens een Saluut aan Barokspecialist Christophe Rousset, die zich onvermoeibaar inzet om onbekende of vergeten meesterwerken superieur te vertolken. Voor een volgende aflevering een Saluut aan de andere musicerende ‘Spinvissers’ ofwel ‘oud-gedienden’ van grote klasse. In deze aflevering bijzondere composities voor klavecimbel uit het tijdperk van de Barok en Rococo, en weinig gehoorde werken uit de 20ste eeuw voor verschillende snaarinstrumenten.

TUNE: Gioacchino Rossini (1792-1868): “Hachis Romantique”, uit “L’Album pour les enfants adolescents” (behorend bij het totaal aan o.a. kleine stukken voor piano, gecomponeerd tussen 1857 en 1868, die Rossini zijn zogeheten “Péchés de Vieillesse” – ofwel “Zonden der Ouderdom” heeft genoemd), Paolo Giacometti (piano: Pleyel 1858);

1.Girolamo Frescobaldi (1583-1643): “Toccata prima” (1627); “Balletto e Ciacona” (1637); “Partite sopra Ruggiero” (1615-’37), Pierre Hantaï (op een copie van Philippe Humeau uit 1980 naar een Italiaans clavecimbel met twee klavieren naar een ‘anoniem’ gebouwd instrument uit de eerste helft van de 17e eeuw dat is gehuisvest in het Germanisches Nationalmuseum Nürnberg), (opname in Haarlem van maart 1996);

2.Pancrace Royer (1705-1755): Uit “Pièces de clavecin” (1746): “Le Vertigo”: Rondeau – Modérément; “La Marche des Scythes”: Fièrement, Christophe Rousset (clavecimbel van Henri Hemsch uit 1751), (opname in de Eglise de Saint-Hippolyte, Castres, van 14 en 15 augustus 1991);

3.Johann Nepomuk Hummel (1778-1837): Uit Mandolineconcert in G gr.t. S28 (1799), deel 3: Rondo: Allegro, Alison Stephens (mandoline), London Mozart Players o.l.v. Howard Shelley, (opname in de Church of St. Silas the Martyr, Kentish Town, London, van 11 en 12 december 2000);

4.Hans Werner Henze (geb. in 1926): “Carillon, Récitatif, Masque” (1974), voor mandoline, gitaar en harp, in drie korte delen met dezelfde titelomschrijvingen, Ensemble Villa Musica: Detlef Tewes (mandoline), Jürgen Ruck (gitaar), Ellen Wegner (harp), (opname in de Fürstliche Reitbahn, Bad Arolsen, van 9 december 2002);

5.Hans Werner Henze: Uit Symphonie nr.6 für zwei Kammerorchester (1969): deel 1 (met solerende instrumentalisten op een banjo, gitaar, harp en viool – versterkt door een microfoon), London Symphony Orchestra o.l.v. Hans Werner Henze (opname in de Brent Town Hall, London, van april 1972);

6.Heitor Villa-Lobos (1887-1959): Uit Concert voor gitaar en klein orkest (1951): deel 1: Allegro preciso, Angel Romero, London Philharmonic Orchestra o.l.v. Jesús López-Cobos (opname in de Abbey Road Studios, London, van december 1990);

7.François Couperin ‘Le Grand’ (1668-1733): Uit “Deuxième Livre de Pièces de clavecin” (1713) – Huitième Ordre, in b kl.t.: Passacaille – Rondeau; “La Morinéte”: Legèrement et très lié; Sixième Ordre, in Bes gr.t.: “Les Baricades Mistérieuses”: Rondeau – Vivement; Septième Ordre, in G gr.t.: “Le Ménetou”: Rondeau – Gracieusement, sans lenteur: “Les Petits Ages”; Quatrième Partie – “Les Délices” – Rondeau (“Les Petits Ages IV”), “La Basque”; “La Chazé”: très lié, sans lenteur, Christophe Rousset (clavecimbel: Jan Couchet, 1671, Ravalement: Blanchet, Paris, c.1759 et Pascal Taskin, Paris 1778; restauration dans les ateliers de Henri Bédard, Maintenon), (opname van mei 1994);

8.Jacques Duphly (ofwel: Du Phly) (1715-1789): Uit “Pièces de clavecin” – Troisième Livre (Paris, 1756): “La de la Tour”: Vivement; “Medée”: Vivement et fort; Quatrième Livre (Paris, 1768): “La de Vaucanson”, Uit “Pièces de clavecin” – Deuxième Livre (Paris, 1748): “La Lanza” (Sonate): Noblement et vif, Mitzi Meyerson (clavecimbel: Keith Hill, copie naar Pascal Taskin in 1998), (opname in de Kammermusiksaal, Friedenau, van 24 t/m 27 januari 2001).

Christophe Rousset

François Couperin

Girolamo Frescobaldi : (gravure van Claude_Mellan)

Gepost door spinvis