Radio Relyveld 5

Gideon Relyveld draait bijzondere platen met opnamen, waarvan sommige nooit eerder uitgezonden, en weet er van alles over te vertellen

afl.5 : De Waanzins-Scène !!

Download de flash speler om dit te zien.

DE ARRANGEUR VAN PARAFRASES, TRANSCRIPTIES EN ‘ANDERSOORTIGE’ BEWERKINGEN:

“MUZIEK VAN DONIZETTI EN LISZT VOOR DIVA’S, HELDEN EN PIANOLEEUWEN

Lijst van gedraaide CD’s met muziekopnamen voor Radio Relyveld

Gideon Relyveld draait bijzondere platen met opnamen, waarvan sommige nooit eerder uitgezonden, en weet er van alles over te vertellen

Opgedragen aan de Nederlandse mezzo-sopraan Cora Canne Meyer voor haar 80ste verjaardag, en een van de weinige zangeressen die de rol van Orsini in Donizetti’s zo zelden opgevoerde opera “Lucrezia Borgia” in Amsterdam zo indrukwekkend en voorbeeldig heeft vertolkt.

AFLEVERING 3: GAETANO DONIZETTI (1797-1848) EN FRANZ (FERENC) LISZT (1811-1886)

TUNE: Gioacchino Rossini (1792-1868): “Hachis Romantique”, uit “L’Album pour les enfants adolescents” (behorend bij het totaal aan o.a. kleine stukken voor piano, gecomponeerd tussen 1857 en 1868, die Rossini zijn zogeheten “Péchés de Vieillesse” – ofwel “Zonden der Ouderdom” heeft genoemd), Paolo Giacometti (piano: Pleyel 1858);
1. Gaetano Donizetti: Ouverture “L’Ajo nell’ imbarrazzo” (1824), Philharmonia Orchestra o.l.v. David Parry (opname van september 1996, Henry Wood Hall te Londen);

2. Franz Liszt: “Réminiscences de Lucia di Lammermoor – Andante final” S397/R151 (1835-’36) van Gaetano Donizetti (1835), William Wolfram (piano) (opname van 13-15 januari 2006, Glenn Gould Studio, CBC, Toronto, Canada);

3. Gaetano Donizetti: Aria en Scène “Chi mi frena in tal momento” (uit acte 2, scène 2) uit “Lucia di Lammermoor” (1835), m.m.v. Maria Callas (sopraan, als Lucia), Giuseppe di Stefano (tenor, als Edgardo), Rolando Panerai (bariton, als Enrico), Nicola Zaccaria (bariton, als Raimondo), Giuseppe Zampieri (tenor, als Arturo), Luisa Villa (mezzo-sopraan, als Alisa), Coro del Teatro alla Scala di Milano, RIAS Sinfonie-Orchester Berlin o.l.v. Herbert von Karajan (live-opname door de Sender Freies Berlin van 29 november 1955, Städtische Oper Berlin);

4. Franz Liszt: “Marche funèbre et Cavatine de la Lucia di Lammermoor” S398/R152 (1835-’36) van Gaetano Donizetti (1835), hieruit de eerste vier minuten, William Wolfram (piano) (opname van 13-15 januari 2006, Glenn Gould Studio, CBC, Toronto, Canada);

5. Gaetano Donizetti: Aria en Scène “Esci, fuggi, il furor che m’accende” (uit acte 2, einde van scène 2) uit “Lucia di Lammermoor” (1835), met dezelfde cast en bezetting als in fragment nr.3;

6. Franz Liszt: uit hetzelfde hierboven genoemde fragment nr.4, de laatste zes minuten tot het eind;

7. Gaetano Donizetti: laatste aria en scène “Tu che a Dio spiegasti l’ali” van Edgardo, Raimondo en het koor (uit acte 3, scène 2 als eind van de opera) uit “Lucia di Lammermoor” (1835), m.m.v. dezelfde uitvoerenden die staan genoemd in fragment nr.3;

8. Franz Liszt: “Valse de concert sur deux motifs de Lucia [di Lammermoor] et Parisina” S214/3/R155 (1842, herzien in 1850) van Gaetano Donizetti (resp. 1835 en 1833), William Wolfram (piano) (opname van 13-15 januari 2006, Glenn Gould Studio, CBC, Toronto, Canada);

9. Gaetano Donizetti: Aria “Verranno a te sull’ aure i miei sospiri ardenti” van Lucia en Edgardo (uit het einde van acte 1, scène 2), m.m.v. Maria Callas en Giuseppe di Stefano, hetzelfde orkest (genoemd in fragment nr.3) o.l.v. Herbert von Karajan;

10. Gaetano Donizetti: uit de ‘waanzin-scène’ die begint met “Il dolce suono mi colpi di sua voce!...” het gedeelte “Ardon gl’ incensi” (uit acte 3, scène 1) uit “Lucia di Lammermoor” (1835), m.m.v. Maria Callas (sopraan), Orchestra della RAI di Roma o.l.v. Oliviero de Fabritiis (live-opname van 18 februari 1952, Studio della RAI, Roma);

11. Gaetano Donizetti: hetzelfde fragment, maar waarbij de aria op een andere wijze tot klinken wordt gebracht, m.m.v. Joan Sutherland (sopraan), Orchestre de la Société des Concerts du Conservatoire de Paris o.l.v. Nello Santi (opname van april 1959, Maison de la Chimie te Parijs).

Gepost door spinvis